Hlavní stránka

TOPlist

Založeno 1. května 2007.

Poprvé na Třebůvce

A0101ax.jpgUž jako kluci v Linharticích, s řekou Třebůvkou tekoucí doslova za plotem, spřádali jsme dětinské plány o tom, jak si vlastnoručně postavíme nějaká plavidla a pojedeme na nich po řece, kam až to půjde. Ten nápad byl pak oprášen při naší dnes už legendární recesní akci Rafting na Třebůvce 24. května 1997, bohužel i tam jsem tehdy mohl být jen jako pozorovatel. Opravdu reálné obrysy začalo získávat splutí Třebůvky v rámci našich současných vodáckých aktivit vloni. Pak už to byl jen souboj mezi dostatkem vody (pouze na počátku jara), aspoň trošku přijatelným počasím (abychom u toho nezmrzli) a volnými termíny. Na letošní první jarní víkend to ještě kvůli studenému počasí nevyšlo, ale v neděli 5. dubna 2009 už ano.

Vodočet v Lošticích ráno ukazuje 143 cm (limit 140 cm, tendence už několik dní sestupná). V 10 hodin přijíždíme k mostu v Městečku Trnávce. Pohled na vodu říká, že by to šlo už odsud. Rozhodnuto – Trnávka dnes vyhrála nad Mezihořím. Na loučce u řeky rozbalujeme lodě a aparáty jen cvakají, neb kdo by si nechal ujít pěknou scenérii řeky, hemžících se vodáků a nedaleké zříceniny hradu Cimburk. Parkujeme auta, Vlastík jako ten, kdo jediný z nás už před léty doplul až sem, alespoň symbolicky otvírá řeku a jedeme! V 10:40 vyplouvá pět lodí: Vlastík s Jiřinou, František s Jiřinou, Míra s Danou, Jessie s Lenkou a osamělý plavec Honza. První letošní metry na vodě vyzvánějí umíráček zimnímu čekání na jaro... jupí, už v tom zase lítáme! Nelze se ale přehnaně kochat, na prvním kilometru k Mezihoří je třeba neustále hlídat dostatek vody pode dnem lodi. Ale stejně je to paráda!

A0101bx.jpgZa Mezihořím má řeka charakter přímočaře regulovaného koryta. Klid, jarní sluníčko, pohoda. Asi jediným zpestřením jsou průjezdy stavidlem a pod mosty. V Petrůvce nás domorodci iniciativně informují, že to, co si prohlížíme, není hospoda, ale „bordel“. Osvěžení však zatím netřeba. Zdoláváme hladce stupeň na řece a za chvíli (11:20) jsme na soutoku s Jevíčkou, která přivádí citelnou masu vody. Silný proud přímo láká k pokusům a  manévrování. Úsek do Pěčíkova je zpestřený kaskádou nízkých stupňů a na úrovni Hraniček i sympatickými peřejkami, které po zimním půstu snadno navozují dojem „divoké vody“.

A0101cx.jpgS blížící se Vranovou Lhotou se dosavadní „polní“ charakter řeky mění na zajímavější „lesní“. Při vjezdu do obce (12:15) před mostem překonáváme „z chodu“ opět pěkný stupeň. Za Vranovou Lhotou vyhlížíme mapou avizovaný jez, ale ono nějak pořád nic?!  Buď vzal za své při nedávných melioračních pracích, nebo to byl ten zmiňovaný stupeň, ale pak je na mapě chybně zakreslen. Za Vranovou Lhotou, zejména v úseku Balatkova a Bezděkovského mlýna, dostává Třebůvka ráz staré řeky. Vysoké letité vrby, bahnité břehy prorostlé obnaženou spletí kořenů. V překvapivě značné výšce ve větvích nachytané pozůstatky minulých povodní. Větvení se řeky a náhony mlýnů odebírají část vody, takže poprvé (a naposledy) musíme v jednom místě z lodí ven a přetáhnout krátkou mělčinu. Něco po půl jedné zastavujeme konečně (aspoň pro mě ;-) na svačinu. Zároveň obhlížíme jez u náhonu do Bezděkovského mlýna. Do zarostlého náhonu nebo přenášet se nikomu nechce, takže rozhodnuto – zkusíme to. Jez je asi metr vysoký, asi 1,5 m  od levého břehu je místo, kde je hrana jezu oblejší. Všechny lodě projely bez větších obtíží (pozor pro příště – náhon dost stahuje doleva).

A0101dx.jpgPokračujeme dál okolo Kozova. Stěžejním místem dne se stává stavidlo u silnice Kozov - Doly, které odvádí hlavní tok řeky kolmo doleva. Nevelký otvor stavidla, rozdělený ještě na dvě menší části střední příčkou, silný proud a ve výši nějakých 60 cm nad vodou ještě zpevňovací vodorovná traverza... děkuji, nechci, mám svou loď, ženu i hlavu příliš rád. Kotlíci jsou ale jiného názoru a rozhodují se pokoušet štěstěnu. Místa málo, proud silný – během chvilky (ani fotograf to nestihl) končí bokem lodi na dělící traverze a proud pálavu okamžitě zalomí a doslova omotá kolem příčky. Posádka naštěstí vyplavává, sice potlučená, ale šťastně venku. Za následující téměř dvouhodinovou záchrannou operaci na vyproštění lodi by se nemuseli stydět ani staří Egypťané, neboť byly postupně nasazeny snad všechny jejich oblíbené postupy (lana, páky, hřídel, ...), o síle lidských paží nemluvě. Nakonec se podařilo „zaškrtit“ a zvednout záď lodi a pak i hlavně díky Mírovu totálnímu nasazení přímo ve vodě (9 °C) „odmotat“ loď z traverzy. Opět jsme si ale utvrdili poznání, jakou sílu má proudící voda, když se má do čeho opřít. Vyproštěná loď kupodivu nedoznala, s výjimkou madla protrženého při zachraňování, žádné viditelné úhony. Zase jednou byl vodní pánbů milostiv...

A0101ex.jpgPřevlékačka, úklid vybavení, přenesení lodí a jedeme dál. Proplétáme se meandry řeky, na úrovni Dolů se vypořádáváme s posledním „divočejším“ rozvětveným místem a za odměnu si pak následně dopřáváme idylické fotky s hradem Bouzov v pozadí. S pokročilou hodinou se začíná nedostávat času, a tak putování před pátou končíme místo v plánovaných Lošticích už za Jeřmaní, asi na 8 ř.km, kousek před prvním (vyšším) vlčickým jezem. Ujeli jsme tedy asi 17 km. S výjimkou epizody u stavidla (zde opravdu pozor!) a dvou-tří vodácky trochu náročnějších míst v úseku Balatkům mlýn – Doly, je Třebůvka v této části toku pohodovou řekou, na kterou bych se nebál vzít i vlastní děti ;-) Obtížnost ZW-max.WW1 opravdu sedí. Na jarní „rozjetí“, obzvláště když ji máme opravdu „za humny“, dle mého soudu ideální. Myslím, že jsme na ní určitě nebyli naposled. Ostatně 8 km k ústí do Moravy nám ještě zbývá prozkoumat a pak je tu také samozřejmě „srdeční“ úsek z Moravské Třebové do Městečka Trnávky (třeba po nějakém tom lijáku?). Bude-li dost vody, odhodlaný háček a dobrá parta... hlásí se někdo dobrovolně?

Jessie

Fotografie z plavby: Jessie, Lenka, Kotlíci (výběr), Kotlíci (komplet)

Článek o akci 'Rafting na Třebůvce' (24.5.1997) otištěný v TŘESKANU č. 62, str. 5-7